Hvorfor utdanningssenter?
Utdanningsentrene dekker mange behov i sine lokalsamfunn, som eks:
- behov for kompetanse og kompetansepåfyll i distriktene
- behov for å ta utdanning ved siden av jobb, familie og fritid
- behov for å ha et fysisk møtested tilrettelagt for læring og utdanning
- behov for veiledning, godkjenning av tidligere utdanning, søknader, etc (karriereveiledning)
- behov for kartlegging av utdanningsbehov
- behov for personell som kan megle/forhandle fram gode utdanningstilbud
- behov for markedsføring og rekruttering av utdanningstilbud
- behov for å redusere kostnadene
- behov for et kontaktpunkt lokalt/regionalt for utdanningstilbydere (alle nivå)
Hva er et utdanningssenter?
Et utdanningssenter er en fysisk møteplass og kontaktpunkt, lokalt/regionalt, for voksne mennesker som etterspør utdanning eller tar utdanning. Utdanningssentrene er tilrettelagt med undervisnings- og grupperom, leseplasser, teknisk kommunikasjons – og AV-utstyr, gode data -og internettlinjer, og et sosialt møtested.
Sentrene har i tillegg kunnskap om
- lokal næringsvirksomhet, både privat og offentlig næringsvirksomhet
- det norske utdanningssystemet
- bestillerkompetanse
- formidlerkompetanse
Sentrene er motoren og drivkraften i kompetanseutviklingen,- og en viktig utviklingsaktør, i sine lokalsamfunn.
eller i kortform
MØTEPLASS: fysisk møteplass for mennesker som tar utdanning
MOTOR : motor og drivkraft i kompetanseutviklingen lokalt/regionalt
MEGLER : megler/forhandler fram tilpassede utdanningstilbud
Hva tilbyr utdanningssentrene?
Det er litt forskjell mellom de ulike sentrene hva de tilbyr og hva som er satsings- og fokusområder til enhver tid, men generelt tilbyr utdanningssentrene:
- høyere utdanning
- fagskoleutdanning
- videregående opplæring
- formelle/uformelle kurs
- kompetansekartlegging (offentlig og privat sektor)
- praktisk veiledning og oppfølging av studenter lokalt
- assistanse til innpassing og godkjenning av tidligere utdanning
- markedsføring
- rekruttering
- tilpasset lokale/regionale behov
Hvilke fordeler har dette for:
Kommunene/regionene
- skaper miljø for læring
- tilpasset lokale/regionale behov
- koordinering av utdanningsbehov, offentlig og privat virksomhet
- flere inspireres til å ta utdanning og de fleste blir i kommunen etter endt utdanning
- studentene blir i lokalmiljøet
- konkurransedyktig næringsliv
- oppdatert kunnskap som gir gode offentlige tjenester
- redusert fravær
- lavere vikarbehov
- økt attraktivitet og bolyst
- utvikling og samfunnsengasjement
- miljøvennlig
- lavere kostnad
For studentene
- lokalt tilbud
- lokal eksamen
- kan ta utdanning ved siden av jobb, familie og fritid
- slipper ekstra kostnader med reise -og opphold
- kan planlegge sitt utdanningsløp over tid (permanente tilbud)
- flere inspireres til å ta utdanning
- del av et lærings- og studiemiljø, felles forelesninger, leseplass, gruppearbeid, etc
- lavere kostnad (samme tilbud distribueres til alle sentrene)
For utdanningstilbyderne
- økt antall studenter, større nedslagsfelt
- økt gjennomføringsgrad (voksne=bevisste studenter)
- tilpasset lokale/regionale behov
- mindre behov for kartlegging
- mindre behov for markedsføring
- økt fokus/ressurser på undervisning
- økt fokus på oppfølging av studentene
- kontaktpunkt i kommuner/regioner
- økt kunnskap om behov = nye tilbud?
- lavere kostnad
For sentrale myndigheter
- utdanning ut til hele befolkningen
- opprettholder høyt utdanningsnivå i hele landet
- økt vekst og utvikling i hele landet
- optimisme og attraktivitet i hele landet
- framtidsrettet bruk av teknologi
- miljøvennlig
- lavere kostnad